
Укрзалізниця уклала стратегічну угоду з Alstom на постачання 55 сучасних вантажних локомотивів. Підписання відповідних документів відбулося сьогодні в присутності Президентів України та Франції. Це важливий крок, щоб розв’язати критичну проблему застарілого парку тяги, середній вік якого сягає 46 років, інвестиція в економічну безпеку та стійкість нашої логістики. Без неї залізниця за кілька років ризикувала б втратити спроможність перевозити необхідні обсяги, зокрема для експортних галузей.
«Ця Угода — важлива інвестиція, що підсилює економічну безпеку та стійкість нашої логістики. Вона вирішує критичну проблему — застарілий парк тягового рухомого складу, середній вік якого понад 46 років. Без такого оновлення експортній галузі загрожувала б втрата вантажних потужностей, оскільки залізниця на сьогодні — ключовий перевізник», — зазначає Віцепрем'єр-міністр з відновлення України — Міністр розвитку громад і територій України Олексій Кулеба.
[b]Контекст угоди.[/b] Сьогодні середній вік парку локомотивів 46 років, зношеність понад 96%, і за 2-3 роки дефіцит тяги не дозволятиме перевозити необхідні обсяги вантажів, суттєво звузить можливості експортних галузей. Компанія може втрачати від 10% вантажних доходів щороку.
[b]Деталі угоди.[/b] Контракт укладено за результатами міжнародного тендера Світового банку. На тендерному майданчику активну участь брали понад десять компаній — виробники залізничного рухомого складу з Європи та Азії. Конкретну тендерну пропозицію подав провідний європейський виробник Alstom Transport S.A. За міжнародними правилами його пропозиція була ретельно оцінена та кваліфікована з залученням незалежних технічних та закупівельних консультантів.
Аналіз ринку незалежними консультантами підтвердив, що ціна двосистемних електровозів високої потужності від Alstom у розрахунку на вісь та на кВт потужності є конкурентною та вигідною, а завдяки грантовому фінансуванню фактична вартість для УЗ в цьому проєкті ще й здешевлюється на 37%. Загальна вартість угоди становить 473 млн євро.
Перший новий електровоз прибуде в Україну вже у I кварталі 2027 року. Після цього він пройде сертифікацію та необхідні випробування. Поставка всієї партії триватиме впродовж 2027-2029 років.[b]Економічна ефективність угоди.[/b] 55 нових електровозів ефективно замінять близько 80 старих аналогів, що наразі експлуатуються, і дозволить скоротити операційні витрати на понад 30%. Двосистемні нові електровози зможуть долати відстань від основних регіонів зародження вантажу до портів, а зараз більшість маршрутів мусять змінювати тягу, що суттєво затримує рух.
У вартість угоди також входять підтримка із сервісом і необхідний комплект запасних частин на визначений період. Також будуть активно проводитись навчання для машиністів і бригад обслуговування.
[b]Можливості для вітчизняних виробників.[/b] Локомотиви, за умовами міжнародного фінансування та з урахуванням стислих термінів постачання, вироблятимуться у Франції, однак угода створює і можливості для вітчизняних виробників комплектуючих на десятки років уперед. Досягнуто попередню домовленість із Alstom щодо можливостей долучення до постачання протягом сервісного циклу українських виробників різних компонентів, у тому числі систем безпеки, засобів зв’язку, гальмівних колодок, колісних пар, кабельно-провідникової продукції, систем охолодження та ін. Вже у першому кварталі 2026 року планується розширена зустріч команд Alstom, УЗ та широкого кола вітчизняних виробників залізничної продукція для старту співпраці. Для обслуговування локомотивів буде розгорнуто сучасний сервісний центр в Україні на базі одного з підприємств УЗ.
[b]Підтримка Уряду та міжнародних партнерів.[/b] Укладена угода є важливим сигналом про довіру міжнародних партнерів (фонд URTF Світового банку та ЄБРР) до майбутнього української залізничної галузі. 37% фінансування проекту – це безповоротна грантова допомога в розмірі близько 173 млн євро від URTF, решта – пільговий довгостроковий кредит ЄБРР обсягом 300 млн євро. Ці партнери не вперше підтримують проєкти УЗ, оскільки Укрзалізниця є відповідальним партнером, здатним залучати значні фінансові ресурси для стратегічної модернізації.
Угода стала можливою завдяки підтримці Міністерства розвитку громад та територій України та отриманій державній гарантії за сприяння Міністерства фінансів України.
[b]Довідка.[/b] Нові вантажні електровози на базі платформи Alstom Traxx Hauler стануть першими в Україні європейськими локомотивами, що можуть працювати від двох типів живлення. Це дозволить їм бути більш універсальними та ефективними на різних дільницях залізниці.Електровози матимуть потужність 9000 кВт, розвиватимуть до 120 км/год, а їхнє тягове зусилля при рушанні — 800 кН. Машини обладнані сучасними системами реостатного та рекуперативного гальмування, а також мають покращені умови роботи для локомотивних бригад.
Обслуговувати такі локомотиви потрібно буде значно рідше, ніж поточні застарілі локомотиви в парку УЗ — раз на 37 діб (нинішні моделі потребують техогляду кожні три дні). Цільовий показник готовності до роботи нових електровозів сягатиме від 95%, що майже вдвічі більше за показники старого парку.
Завдяки більшій потужності — вона на 26% вища, ніж у наявних електровозів, — нові машини зможуть везти важчі на 30% поїзди.
[b]ІЦ УАК[/b] за матеріалами УЗ
agroconf.org
Забезпечення безперебійної роботи сільськогосподарської техніки безпосередньо залежить від своєчасного та якісного
Докладніше