Аграрний тиждень. Україна
» » ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ
» » ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ

    ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ


    Регіони. Немає сумніву, що це діалектне слово не відоме не тільки українцям, віддаленим від гір, а й багатьом буковинцям, котрим ще не пощастило познайомитися із цими веселими, привітними й гостинними представниками одного із мальовничих куточків Буковинського краю.

    Карпати у ньому – то та природна родзинка, яка приваблює не лише місцевих шанувальників екзотики, а й гостей здалеку. І вони, побувавши тут хоч раз, будуть нагороджені враженнями сповна: від неповторної краси карпатських схилів, що ваблять то міццю скелястих урвищ, де відпочивають хмари; від оксамитового килимому смерек, які часом сягають неба і тільки через те, що притулилися біля самого підніжжя, дозволяють зазирати у непогамовно-швидку воду Черемошу. Того Черемошу, що на перший погляд видається вузенькою, мілкою річечкою, котру легко перейти вбрід. Та справжній Черемош давно потоваришував із грозовими хмарами, і здатен показати свій норов. Так бувало не раз, коли починалися затяжні зливи, диміли гори, і гуцулам було непереливки: грізний водний потік змітав на своєму шляху нехитрі пожитки старожилів разом з хатинами, а то й із самими газдами… Черемошем колись сплавляли ліс, і не одна дараба (пліт) із плотогонами, бувало, у бурхливих водах перетворювалася на безпорадну тріску, якою жорстоко бавився демон зла. До того ж, далеко в горах, де «родять тільки шишки та каміння», а в деяких хуторах немає навіть електрики, і кожен гуцул отримав у спадок своєрідний спосіб виживання, й на початку ХХІ сторіччя життя подекуди нагадує давнину.
    Та спробуйте забрати гуцула з гір, запропонуйте переселитися до найближчого райцентру, в Путилу, не кажучи вже про обласний центр – навідріз відмовиться. Навіть той, що живе у самому піднебессі і тільки час від часу спускається донизу, щоб у крамниці купити заводського хліба, солі чи мила, та й запастися тими предметами цивілізації, які у їхній побут «занесло» молодше покоління. Вони у горах – мов риба у воді, і ні на що не проміняють цю красу. А краса приваблює сюди туристів щоразу більше. Що вже говорити про всюдисущих бізнесменів, які вже накинули око й на багатство Карпат – ліс...
    Та що далекі мандрівники, коли ми, діти чернівецьких бруківок і асфальтів, густо помережених латками від ямкового ремонту, вважаємо за щастя першої-ліпшої можливості гайнути в гори, де повітря особливе – п'янке і паморочливе (не те, що в місті!), де в гірських потічках видно кожен камінець, а то й зблисне на сонці плямисто-антрацитна спина форелі – «царської риби», котра водиться тільки у прохолодній, чистій водиці. Місцеві мешканці, навіть малі хлопчаки, примудрилися ловити її руками і, приготувавши у сметані, готові почастувати кожного гостя. Як і грибами, що їх у гірських зворах заготовляють горяни, як і овечою бринзою, банушем із шкварками, гуслянкою…
    Гуслянка – це кисломолочний продукт, за смаком схожий чи то на ряжанку, чи сметану, її не можна порівняти з жодним магазинним товаром, до якого звикли городяни. Проте це – основний продукт харчування гуцулів. Вони з покоління в покоління передають уміння гуслити молоко, готувати овечу бринзу й інші традиційні страви. А для гусління, тобто сквашування, здавна використовують спеціальний дерев'яний посуд, схожий на великий кухоль з кришкою, що зветься гарчиком. У ньому гуслянка може зберігатися роками. Особливо знаються на виготовленні гарчиків мешканці старовинного села Підзахаричі, за що й їх самих стали називати гарчиками або гарцями.
    Цікаво: поселення, що розкинулося попід горами, впродовж тривалого часу було відрізане від цивілізації. Тож не дивно, що й донині зберегло цінну автентичну спадщину, й давні народні традиції шанує не як данину моді, а як неодмінну частину свого життя. Тут справляють колоритні гуцульські весілля, тут історію роду пізнають не за підручниками та музейними експонатами, а через звичайнісінькі будні і свята, через щоденну працю, ремесла. Бо не тільки бондарством займалися місцеві газди, а й різьбленням, ткацтвом, килимарством (вівці у гуцулів не переводяться), вишиванням, іншими народними мистецтвами, що нині є візитною карткою гуцульського краю.
    ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ
    Скажіть, у якому ще селі діє п'ять музеїв народних ремесел, музей етнографії та ремісництва Гуцульщини, родинні школи мистецтв?! До того ж, на тлі розмаїття народних митців та умільців розкрито своєрідний феномен доброзичливості й гумористичного ставлення до життя місцевих мешканців: у Підзахаричах можна записувати цілі збірки жартів, смішинок і життєвих анекдотів – притрафунків, здобрених гуцульським перченим гумором, що, хоч і змушує часом зашарітися, ніколи не ображає брутальністю.
    А ще Підзахаричі славні тим, що тут вперше у гірському Путильському районі з'явився первинний осередок сільського туризму. Створила його унікальна жінка – Фрозина Том'юк разом з чоловіком у власній оселі. Тобто у себе стала приймати мандрівників, ласих до гірської екзотики. Але то було згодом. Прийшовши із сусіднього села сюди вчителювати, а відтак і очоливши місцеву школу, вона й стала... відкривати місцевих мешканців самим собі. Це з її ініціативи відкрилися оті музеї старожитностей, експонати для яких взялася шукати у місцевих оселях і «заразила» цією справою усю сільську родину. А кілька років тому разом з однодумцями – керівником Чернівецького обласного громадського молодіжно-екологічного об'єднання «Буквиця» Марією Коняк та відомою буковинською журналісткою Людмилою Чередарик – перетворила скромні Підзахаричі у справжню столицю фольклорно-етнографічного фестивалю-ярмарку під назвою «Захарецький Гарчик». Тут і тільки тут можна придбати гарчики на будь-який смак – від мініатюрних сувенірних і звичайних, розміром з пивний кухоль, до великих, придатних для свіжої гуслянки.
    Щоб показати людям неповторність їхнього краю, організатори фестивалю пропонують у програмі не тільки виставки-продажі чудових виробів, а й роботу творчих майстерень з декоративно-прикладного мистецтва, майстер-класи відомих майстрів писанкарства, бондарства, вишивки. І, звичайно ж – відвідування музейних експозицій, у тому числі й виставки вишивок уродженки Підзахаричів, відомої майстрині Ксенії Колотило, яка нині мешкає в Австрії, а ще – знайомство із музичними, пісенними скарбами, народними танцями, представленими місцевими фольклорними колективами, аматорами із сусідніх сіл Путильщини та Вижницького району, з Івано-Франківщини. Та й для самих гарців не зайве «на людей подивитися», чимось збагатитися.
    Можна не сумніватися: жоден з гостей не покине привітного села, не скуштувавши гуслянки, бринзи, кулеші чи ще чогось суто гуцульського. Не обійдеться, звісно ж, без калганівки – саморобної горілки, настояної на корені калгану, який ще називають козацьким. Бо цей напій, запевняють гарці, не тільки дарує добрий настрій та гумор, а відновлює енергію, підтримує захисні сили організму, додає здоров'я.

    Не дивно, що у такій аурі завжди хочеться веселитися, розважатися – як тут кажуть, набуватися. І співати, особливо куплет коломийки:
    «Та єк ми си посходили,
    То собі побудьмо.
    За нас люде най говорять,
    А ми собі – будьмо...»

    Валентина МАЦЕРУК
    Фото Артема МАЦЕРУКА
    Чернівецька область





    Схожі новини
  • «З лану до столу» – американські ресторани підтримують місцевих фермерів
  • В КРАЮ БОРЩУ І ВИШИВАНОК
  • У БАБЧОМУ КОЛЯДУВАЛИ - ДОБРО В ГОСТІ ЗАКЛИКАЛИ
  • Подарую милому вишиванку…
  • ЗВІРИНЕ «ЦАРСТВО» КУЛЬЧИНСЬКОГО МАЙСТРА

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ


Регіони. Немає сумніву, що це діалектне слово не відоме не тільки українцям, віддаленим від гір, а й багатьом буковинцям, котрим ще не пощастило познайомитися із цими веселими, привітними й гостинними представниками одного із мальовничих куточків Буковинського краю.

Карпати у ньому – то та природна родзинка, яка приваблює не лише місцевих шанувальників екзотики, а й гостей здалеку. І вони, побувавши тут хоч раз, будуть нагороджені враженнями сповна: від неповторної краси карпатських схилів, що ваблять то міццю скелястих урвищ, де відпочивають хмари; від оксамитового килимому смерек, які часом сягають неба і тільки через те, що притулилися біля самого підніжжя, дозволяють зазирати у непогамовно-швидку воду Черемошу. Того Черемошу, що на перший погляд видається вузенькою, мілкою річечкою, котру легко перейти вбрід. Та справжній Черемош давно потоваришував із грозовими хмарами, і здатен показати свій норов. Так бувало не раз, коли починалися затяжні зливи, диміли гори, і гуцулам було непереливки: грізний водний потік змітав на своєму шляху нехитрі пожитки старожилів разом з хатинами, а то й із самими газдами… Черемошем колись сплавляли ліс, і не одна дараба (пліт) із плотогонами, бувало, у бурхливих водах перетворювалася на безпорадну тріску, якою жорстоко бавився демон зла. До того ж, далеко в горах, де «родять тільки шишки та каміння», а в деяких хуторах немає навіть електрики, і кожен гуцул отримав у спадок своєрідний спосіб виживання, й на початку ХХІ сторіччя життя подекуди нагадує давнину.
Та спробуйте забрати гуцула з гір, запропонуйте переселитися до найближчого райцентру, в Путилу, не кажучи вже про обласний центр – навідріз відмовиться. Навіть той, що живе у самому піднебессі і тільки час від часу спускається донизу, щоб у крамниці купити заводського хліба, солі чи мила, та й запастися тими предметами цивілізації, які у їхній побут «занесло» молодше покоління. Вони у горах – мов риба у воді, і ні на що не проміняють цю красу. А краса приваблює сюди туристів щоразу більше. Що вже говорити про всюдисущих бізнесменів, які вже накинули око й на багатство Карпат – ліс...
Та що далекі мандрівники, коли ми, діти чернівецьких бруківок і асфальтів, густо помережених латками від ямкового ремонту, вважаємо за щастя першої-ліпшої можливості гайнути в гори, де повітря особливе – п'янке і паморочливе (не те, що в місті!), де в гірських потічках видно кожен камінець, а то й зблисне на сонці плямисто-антрацитна спина форелі – «царської риби», котра водиться тільки у прохолодній, чистій водиці. Місцеві мешканці, навіть малі хлопчаки, примудрилися ловити її руками і, приготувавши у сметані, готові почастувати кожного гостя. Як і грибами, що їх у гірських зворах заготовляють горяни, як і овечою бринзою, банушем із шкварками, гуслянкою…
Гуслянка – це кисломолочний продукт, за смаком схожий чи то на ряжанку, чи сметану, її не можна порівняти з жодним магазинним товаром, до якого звикли городяни. Проте це – основний продукт харчування гуцулів. Вони з покоління в покоління передають уміння гуслити молоко, готувати овечу бринзу й інші традиційні страви. А для гусління, тобто сквашування, здавна використовують спеціальний дерев'яний посуд, схожий на великий кухоль з кришкою, що зветься гарчиком. У ньому гуслянка може зберігатися роками. Особливо знаються на виготовленні гарчиків мешканці старовинного села Підзахаричі, за що й їх самих стали називати гарчиками або гарцями.
Цікаво: поселення, що розкинулося попід горами, впродовж тривалого часу було відрізане від цивілізації. Тож не дивно, що й донині зберегло цінну автентичну спадщину, й давні народні традиції шанує не як данину моді, а як неодмінну частину свого життя. Тут справляють колоритні гуцульські весілля, тут історію роду пізнають не за підручниками та музейними експонатами, а через звичайнісінькі будні і свята, через щоденну працю, ремесла. Бо не тільки бондарством займалися місцеві газди, а й різьбленням, ткацтвом, килимарством (вівці у гуцулів не переводяться), вишиванням, іншими народними мистецтвами, що нині є візитною карткою гуцульського краю.
ГУЦУЛІВ НАЗИВАЮТЬ ГАРЦЯМИ ЗА ТЕ, ЩО ВІДМІННО ВИРОБЛЯЮТЬ… ГАРЧИКИ
Скажіть, у якому ще селі діє п'ять музеїв народних ремесел, музей етнографії та ремісництва Гуцульщини, родинні школи мистецтв?! До того ж, на тлі розмаїття народних митців та умільців розкрито своєрідний феномен доброзичливості й гумористичного ставлення до життя місцевих мешканців: у Підзахаричах можна записувати цілі збірки жартів, смішинок і життєвих анекдотів – притрафунків, здобрених гуцульським перченим гумором, що, хоч і змушує часом зашарітися, ніколи не ображає брутальністю.
А ще Підзахаричі славні тим, що тут вперше у гірському Путильському районі з'явився первинний осередок сільського туризму. Створила його унікальна жінка – Фрозина Том'юк разом з чоловіком у власній оселі. Тобто у себе стала приймати мандрівників, ласих до гірської екзотики. Але то було згодом. Прийшовши із сусіднього села сюди вчителювати, а відтак і очоливши місцеву школу, вона й стала... відкривати місцевих мешканців самим собі. Це з її ініціативи відкрилися оті музеї старожитностей, експонати для яких взялася шукати у місцевих оселях і «заразила» цією справою усю сільську родину. А кілька років тому разом з однодумцями – керівником Чернівецького обласного громадського молодіжно-екологічного об'єднання «Буквиця» Марією Коняк та відомою буковинською журналісткою Людмилою Чередарик – перетворила скромні Підзахаричі у справжню столицю фольклорно-етнографічного фестивалю-ярмарку під назвою «Захарецький Гарчик». Тут і тільки тут можна придбати гарчики на будь-який смак – від мініатюрних сувенірних і звичайних, розміром з пивний кухоль, до великих, придатних для свіжої гуслянки.
Щоб показати людям неповторність їхнього краю, організатори фестивалю пропонують у програмі не тільки виставки-продажі чудових виробів, а й роботу творчих майстерень з декоративно-прикладного мистецтва, майстер-класи відомих майстрів писанкарства, бондарства, вишивки. І, звичайно ж – відвідування музейних експозицій, у тому числі й виставки вишивок уродженки Підзахаричів, відомої майстрині Ксенії Колотило, яка нині мешкає в Австрії, а ще – знайомство із музичними, пісенними скарбами, народними танцями, представленими місцевими фольклорними колективами, аматорами із сусідніх сіл Путильщини та Вижницького району, з Івано-Франківщини. Та й для самих гарців не зайве «на людей подивитися», чимось збагатитися.
Можна не сумніватися: жоден з гостей не покине привітного села, не скуштувавши гуслянки, бринзи, кулеші чи ще чогось суто гуцульського. Не обійдеться, звісно ж, без калганівки – саморобної горілки, настояної на корені калгану, який ще називають козацьким. Бо цей напій, запевняють гарці, не тільки дарує добрий настрій та гумор, а відновлює енергію, підтримує захисні сили організму, додає здоров'я.

Не дивно, що у такій аурі завжди хочеться веселитися, розважатися – як тут кажуть, набуватися. І співати, особливо куплет коломийки:
«Та єк ми си посходили,
То собі побудьмо.
За нас люде най говорять,
А ми собі – будьмо...»

Валентина МАЦЕРУК
Фото Артема МАЦЕРУКА
Чернівецька область





Схожі новини
  • «З лану до столу» – американські ресторани підтримують місцевих фермерів
  • В КРАЮ БОРЩУ І ВИШИВАНОК
  • У БАБЧОМУ КОЛЯДУВАЛИ - ДОБРО В ГОСТІ ЗАКЛИКАЛИ
  • Подарую милому вишиванку…
  • ЗВІРИНЕ «ЦАРСТВО» КУЛЬЧИНСЬКОГО МАЙСТРА

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.