Аграрний тиждень. Україна
» » ПРОТИСТОЯННЯ: ГМО ПРОТИ ОРГАНІКИ
» » ПРОТИСТОЯННЯ: ГМО ПРОТИ ОРГАНІКИ

    ПРОТИСТОЯННЯ: ГМО ПРОТИ ОРГАНІКИ


    Генетично модифіковані продукти вважаються одним із найбільших досягнень нашого часу. От тільки чи корисні вони для людства? На це питання вчені не можуть дати однозначної відповіді, адже досі не досліджено вплив ГМО на організм людини і взагалі екосистему планети. Отож лабораторні дослідження з цього приводу тривають, так само як і дискусії...

     

    altЗ кожним днем питання безпеки харчування у світі набувають актуальності. Україна - не виключення. Вітчизняні споживачі все частіше нарікають на неякісні, фальсифіковані продукти харчування та збільшення пропозицій на ринку продукції з вмістом генетично модифікованих організмів. Наприклад, за даними Федерації органічного руху України, 94% сої в нашій країні генно-модифікована. А ще серед лідерів - кукурудза, бавовна, картопля. Інколи генно-модифікованими можуть бути і овочі. Щоправда, достовірної інформації про кількість ГМ-продукції, її виробників і постачальників на ринки ніхто не має. Адже на законодавчому рівні щодо ГМО і ГМ-продукції в Україні робляться лише перші кроки. Так, Постановою №468 від 13 травня 2009 року про введення маркування харчових продуктів, що містять ГМО, зі змінами, внесеними 1 липня, Кабінет Міністрів України затвердив порядок етикетування продуктів, що містять ГМО та підвищив рівень допустимого вмісту генно-модифікованих організмів у продуктах харчування з 0,1% до 0,9% (як визначено в більшості європейських країн). Продукти харчування, в яких норма перевищена, повинні містити обов'язкові відмітки про наявність ГМО.

    Введення в дію постанови передбачалося 1 липня 2009 року. Однак в червні на зустрічі з представниками підприємств харчової промисловості Прем'єр-міністр Юлія Тимошенко погодилася з їх пропозицією перенести терміни введення обов'язкового маркування на 1 січня 2010 року. Причиною такого рішення стала відсутність необхідної кількості лабораторій з перевірки харчових продуктів на предмет вмісту ГМО і неможливість виконати у встановлені терміни всі вимоги Кабміну, що стосуються маркування продукції.

    1 липня на засіданні Уряду також розглядалась пропозиція Міністерства економіки про поетапне введення маркування, та це питання остаточно так і не вирішили. Крім того, Президент України доручив Кабміну до 1 вересня створити мережу лабораторій, які дозволять проводити перевірки продуктів на вміст ГМО. За даними Держспоживстандарту, таких altлабораторій в Україні має бути не менше 15. А 10 серпня під час наради з розвитку ринку зерна та його інфраструктури у Лохвиці Полтавської області Прем'єр-міністр запропонувала надати держгарантії для будівництва лабораторій з контролю за вмістом ГМО. При цьому вона доручила Міністерству аграрної політики розрахувати кількість необхідних лабораторій, визначити вартість їх будівництва, країн-партнерів у будівництві, подати відповідний план-графік робіт.

    І поки розробляються відповідні законопроекти, приймаються постанови, будуються лабораторії, в конвенційної продукції знайшлася альтернатива - органічна продукція. І коли ще років 10 тому про розвиток органічного сільського господарства мало згадувалося, то за останні 5 років динаміка розвитку органічного агровиробництва в Україні значно збільшилася. Приміром, якщо в 2002 році ним займалося лише 31 господарство, у 2004 - їх кількість зросла до 70, у 2007 році подібних сільгосппідприємств налічувалося 92, а в 2008 році органічних принципів господарювання дотримувалося вже 118 господарств.

    За словами голови правління Федерації органічного руху України Євгена Милованова, наша країна, маючи значний потенціал для виробництва органічної агропродукції та її експорту, вже досягла вагомих результатів у цій сфері.

    - Площа сертифікованих сільгоспугідь, де практикуються органічні методи господарювання, вже складає четверть мільйона гектарів, - запевняє Євген Володимирович. - За цим показником Україна входить до двадцятки світових країн-лідерів органічного руху. Найцікавіше, що на нинішньому етапі органічний рух набуває поширення майже в усіх регіонах нашої держави. Враховуючи важливість розвитку безпечного, дружнього до людей та природи органічного напряму господарювання для українського сільського господарства та переробної промисловості, виробництво органічної продукції є реальною можливістю виходу на внутрішній та зовнішній ринки продовольства для українських виробників і забезпечення не altлише продовольчої безпеки, але й безпеки харчування.

    Та при цьому варто зазначити: переважна більшість органічної продукції, виробленої в Україні, експортується до Італії, Англії, Німеччини, Північної Америки. Внутрішній ринок майже не функціонує, за виключенням кількох магазинів органічної продукції в Києві. Хоча, як стверджує доктор біологічних наук, провідний науковий співробітник Інституту вищої нервової діяльності та нейрофізіології Російської академії наук Ірина Єрмакова, останнім часом люди почали розуміти, що вживання ГМ-продукції небезпечне для здоров'я. Науковець свого часу провела серію експериментів щодо впливу ГМО на щурів, проте дослідження не завершилося через брак фінансування. Але й з отриманих результатів Ірина Володимирівна зробила наступні висновки: «ГМО можуть призвести до онкологічних захворювань, безпліддя, алергії, високого рівня смертності та захворювання новонароджених дітей, зменшення чисельності та зникнення багатьох видів тварин і рослин».

    Тому Ірина Єрмакова разом із Федерацією органічного руху України закликає громадськість та владу сприяти розвитку органічного агровиробництва. Адже саме органічні продукти - це чи не єдине гарантоване джерело отримання безпечних, якісних, здорових, екологічних, сертифікованих за міжнародними стандартами продуктів харчування. За словами Євгена Милованова, при веденні органічного агровиробництва категорично заборонено застосування на будь-яких стадіях виробництва ГМО, хімічно синтезованих мінеральних добрив, засобів захисту рослин, антибіотиків, штучних барвників, ароматизаторів, консервантів. Але відповідно за таку якісну і безпечну продукцію споживачам доведеться дорожче платити. За підрахунками Федерації органічного руху України собівартість органічної продукції на 30% вища за собівартість конвенційної продукції. В Європі органічні продукти харчування на 15% дорожчі за інші, а в Україні ціна на овочі та фрукти, вирощені за всіма правилами органічного виробництва, в 3-4 рази перевищує ціну на звичайні. Хоча й на таких умовах бажаючих купувати здорову їжу достатньо. От тільки місць, де продається такий товар, замало.

    Якщо проводити паралелі щодо споживання ГМ-продукції між Україною і Росією, то за словами Ірини Єрмакової, в Росії вже кілька міст оголосили себе «містом без ГМО» і майже у кожному російському місті працює лабораторія для виявлення ГМ-продукції. «Загалом в Росії заборонено вирощувати ГМ-культури, але продукти харчування з ГМО все таки є в продажу на рівні 6%, - розповідає Ірина Володимирівна. - У нашій країні обов'язкове маркування, та деякі виробники вирішили не ставити позначок «Без ГМО» чи «Продукція містить ГМО», тому що допустимі 0,9% - це певна шпарина для виробника».

    В Україні ж поки що діє тільки 4 лабораторії для проведення аналізів на вміст ГМО - у ДП «Укрметртестстандарт», в Інституті екогігієни і токсикології ім. Л. Медведя, Національному університеті біоресурсів і природокористування та у ДП «Вінницястандартметерологія». Маркувати продукцію виробники можливо почнуть вже з 1 січня 2010 року. Ну а до того часу українці споживатимуть продукти харчування, не відаючи, чи є там ГМО. Для тих же, хто надто переймається здоровим харчуванням, єдиним виходом є споживання органічної продукції.

     

     Людмила ЛЕБІДЬ  


    Схожі новини
  • 07 вересня 2013 р. у центрі Києва - на Контрактовій площі, в рамках Органіч ...
  • Держава економічно стимулюватиме виробництво органічної продукції
  • Узаконені правила для органіки
  • Учасники ринку стурбовані зростанням кількості псевдоорганічної продукції в ...
  • Продукти з іншою долею

  • Додати комментар

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.